Mindfulness,  Oefening,  Sociale contacten,  Stemming

Mindfulnessoefening; Boosheid benaderen met niet boosheid.

Iedereen voelt zich wel eens boos of gefrustreerd. Soms zijn kleine irritaties al voldoende om geheel over te lopen van boosheid. De meeste mensen zien boosheid als een negatieve emotie en wijzelf voelen ons hier ook niet kalm onder. In deze blog zal ik een oefening met jullie delen, waarin je kunt leren om meer baas te worden over de reactie die je geeft wanneer je boos bent.

Een tijdje terug heb ik een blog geschreven over het herkennen van je emoties. Wanneer je deze niet gelezen hebt, raad ik aan om dit alsnog even te doen. Ik raad het je ook aan, wanneer je het wel gelezen hebt, zodat alles weer fris in je geheugen ligt!

Wanneer was jij voor het laatst boos?  

Hoe reageer jij wanneer je boos bent?
Bij mezelf ben ik erachter gekomen dat het heel verschillend is op wie ik boos ben en wie er bij me in de buurt is. Ik kan volledig negeren, maar ik kan ook schreeuwen. Hoe dan ook, soms voelt het alsof ik niet volledig reageer zoals ik zou willen reageren. Daarom is het goed om even stil te staan bij boosheid.

Hoe had je willen reageren?

Waarschijnlijk roepen deze vragen allerlei gevoelens bij je op. Wees je ervan bewust, maar oordeel niet. Laat het er zijn zoals het er is. Je mag voelen wat je voelt.

De oefening
Nu je een beetje onder de loep hebt genomen hoe jij reageert in je boosheid, is het tijd om te oefenen met een (wellicht voor jou) nieuwe aanpak. Reageer op boosheid, met niet-boosheid. Zie het als water over vuur gooien, in plaats vuur met vuur te bestrijden.
Ga in gedachten weer naar de situatie waarin jij voor het laatst boos was. Bedenk iets aardigs wat je voor die persoon zou kunnen doen. Een knuffel geven? Een cadeautje kopen? Ergens mee helpen? Het klinkt tegenstrijdig, maar het maakt je rustiger dan te bedenken dat je een schoen naar zijn of haar hoofd wilt gooien :). Doe deze oefening echter wanneer je boosheid al wat is gezakt. Anders is het heel moeilijk om hier een aardige handeling tegen over te zetten. Wanneer je deze oefening toepast op situaties, waarin je wat geïrriteerd bent, wordt het ook steeds makkelijker om toe te passen op situaties, waarin je flink boos bent. Probeer eens te bedenken hoe de situatie voor de ander is? Wees benieuwd naar de ander en kalmeer hiermee je eigen boosheid. Ervaar wat deze kijk op de situatie voor jou kan veranderen.

Heb jij ervaring met boosheid? Wat is jouw ervaring? Hoe ga je ermee om?
Ik ben benieuwd naar jouw verhaal!


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.